dinsdag 23 december 2014

Casus: "Scholen kunnen beter stoppen met huiswerk"

Ik heb zojuist een artikel gelezen waarin staat dat scholen beter zouden stoppen met huiswerk. Volgens Marina Danckaerts, kinderpsychiater en Stefan Ramaekers, docent aan het Laboratorium voor Educatie en Samenleving (KU Leuven), legt het namelijk een enorme druk op zowel de kinderen als de ouders.Scholen verwachten dat ouders betrokken zijn en hun kind ondersteunen bij het huiswerk, maar de tijd ontbreekt vaak wanneer de ouders beiden voltijds werken, wanneer de moeder alleenstaand is, ...Kinderen hebben dan weer stress door hun huiswerk. Wanneer kinderen het moeilijker hebben met het huiswerk, willen hun ouders ze vooruit helpen in het leerproces. Dat zorgt echter voor frustraties bij zowel de ouders als bij het kind.
Zelf ben ik deels akkoord en deels niet akkoord met de stelling. Zoals in het artikel staat, is het immers een herhaling van de leerstof en leren de kinderen op deze manier om te plannen. Wanneer er geen taken en toetsen zouden zijn, zouden de kinderen bovendien ook het nut van de leerstof niet inzien. Daarom zou ik het huiswerk niet volledig afschaffen.
Ik ben het dan weer wel eens met het feit dat huiswerk voor veel stress zorgt en dat de kinderen veel te weinig kunnen ontspannen door de berg huiswerk die ze krijgen. Bovendien houdt het huiswerk ook geen rekening met de verschillen tussen de leerlingen. Ieder kind leert namelijk op een ander tempo, waardoor het ene kind een uur bezig is aan een taak waar een ander kind maar 5 minuten over doet. Dat vind ik persoonlijk geen goed systeem. De kinderen die het dan al wat moeilijker hebben, worden hierdoor eigenlijk nog meer ontmoedigd.

Ik ben dan ook een voorstander van het voorstel dat op het einde van het artikel staat. Het artikel sluit namelijk af met het voorstel om iedere schooldag af te sluiten met een moment dat voorzien is om het huiswerk te maken. Zo moeten de kinderen thuis dan veel minder doen. Hierdoor kunnen ze dan meer ontspannen en hebben ze toch eens hun leerstof herhaald. Bovendien is dit ook voordelig voor de kinderen die de leerstof nog niet helemaal onder de knie hebben. Zij kunnen dan namelijk vragen stellen aan hun leerkracht. Hun ouders kunnen hen ook wel helpen, maar vaak weten zij niet helemaal welke strategieën hun kind aangeleerd wordt in de klas. Dat zorgt dan alleen maar voor nog meer verwarring bij hun kind.

Ten slotte wil ik nog even aanhalen dat de hoeveelheid huiswerk echt wel moet verminderd worden. De scholen verwachten steeds meer en meer van hun leerlingen en er lijkt geen einde aan te komen. Voor de leerlingen is dit zeer vermoeiend. Ze kunnen veel te weinig ontspannen en moeten vaak hun hobby's opgeven. Dat kan toch niet de bedoeling zijn van het onderwijs? Akkoord, we moeten dingen bijleren, want anders staan we later nergens, maar is het nu echt nodig om zoveel druk op de leerlingen te leggen? Volgens mij niet. Ik heb zelf al genoeg ervaren dat er heel erg veel verwacht wordt van de leerlingen en dat eist bij velen zijn tol. Dat is zowel in het secundair onderwijs als in het lager onderwijs het geval. Mijn zus zit namelijk in het zesde leerjaar en het gebeurt nu al dat zij tot 9 uur 's avonds bezig is met haar huiswerk. Toen ik dit zag was ik echt verbaasd en bezorgd, want ik kan mij namelijk niet herinneren dat dat bij mij het geval was.

Ik kan dus besluiten dat huiswerk niet moet afgeschaft worden, maar dat het wel verminderd moet worden. Ook ben ik er een voorstander van om iedere dag een moment te voorzien waarop de leerlingen hun huiswerk in de klas maken. Zo kunnen ze meer ontspannen en kunnen de kinderen vragen stellen aan hun leerkracht wanneer dat nodig is.

Het artikel: "Scholen kunnen beter stoppen met huiswerk" - Klasse

7 opmerkingen:

  1. Hey Paulien

    Ik kan me wel niet herinneren dat ik bergen huiswerk had in de lagere school? Ik heb heel mijn lagere school volleybal beoefend. Dat was 2x trainen in de week (telkens 1,5u) en bijna elke zaterdag match spelen. Mijn hobby's hebben alvast niet onder het huiswerk geleden. Ook toen ik observeerde in het derde, vierde en zesde leerjaar werd er niet overdreven veel huiswerk gegeven hoor...

    Wat ik eventueel wel een goed idee vind, net zoals jij, is dat er op het einde van elke dag een kwartiertje aan huiswerk maken wordt gespendeerd. Maar toch denk ik dat dat niet zo simpel is... Leerkrachten moeten namelijk veel tijd spenderen in het aanleren van nieuwe leerstof waarbij elke minuut les belangrijk is en waarbij ze dus geen kwartiertje kunnen missen...

    Interessante stelling en goed verwoorde mening!

    Groetjes
    Annelies

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Annelies,

      Inderdaad, in de lagere school viel de hoeveelheid huiswerk bij ons goed mee. Bovendien heb ik zelf ook in de lagere school volleybal beoefend en nog eens dictie er bovenop. Net zoals jou kon ik dat inderdaad combineren. Nu lijkt mij dat echter minder het geval. Zoals ik al zei in mijn bericht, merk ik dat echt wel bij mijn broer en zus. Ik denk dus echt wel dat de hoeveelheid huiswerk nu veel meer is en ik vraag mij dan af hoe dit dan binnen 15 jaar zal zijn. Ze kunnen de hoeveelheid toch niet blijven verhogen?
      Op mijn stageschool hadden de kinderen toch ook een redelijke hoeveelheid huiswerk. Ik denk dat dit een beetje zal afhangen van de periode en de school zelf. We zijn natuurlijk slechts drie dagen gaan observeren en dat was telkens op een dinsdag, dus een echt goed beeld kunnen we er volgens mij niet van hebben... Toch kan ik mij natuurlijk wel vinden in je standpunt, want huiswerk heeft volgens mij wel degelijk een nut. Alleen moet de hoeveelheid haalbaar blijven voor de kinderen.

      Dat de leerkrachten hun tijd goed kunnen gebruiken, is inderdaad waar. Daar dacht ik zelf ook aan toen ik het artikel las. Toch denk ik dat dit ook zijn voordelen heeft. Zo kunnen ze eigenlijk nog beter zien waar de problemen zitten bij de kinderen en kunnen ze hier hun lessen wat aan aanpassen. Bovendien zal het verbeteren van het huiswerk wat vlotter verlopen waardoor de kinderen het sneller terugkrijgen. Dat is positief, want mijn mentor had namelijk gezegd dat het belangrijk is dat kinderen zo snel mogelijk feedback krijgen, zo leren ze er het meest uit.

      Bedankt voor je reactie! Ik vond het heel interessant.

      Groetjes
      Paulien

      Verwijderen
  2. Hey Bonteke..

    Nadat ik mijn eigen mening op mijn blog poste en enkele meningen van klasgenoten las, sprong jouw opvatting er toch uit. Eerst was ik niet akkoord met deze stelling maar door anderen (en dus ook jouw) standpunten te lezen, kreeg ik meer inzicht in de voor- en nadelen.

    Ik ben nog steeds niet akkoord. Zo bezorgt huiswerk ons zeer veel (onnodige) stress. Het is daarom belangrijk als leerkracht om niet teveel huiswerk mee te geven, zeker niet aan leerlingen van de langere school.

    Ik ga deels akkoord met jouw mening over de ontspanning. Ik vind dat je dit grotendeels zelf in de hand hebt. Hiermee bedoel ik: je mag/moet ontspannen maar het mag niet teveel zijn. Omgekeerd is dit ook zo: je mag/moet werken maar het mag niet teveel zijn.Er moet dus een goed evenwicht zijn tussen ontspanning en inspanning en dat beslis je grotendeels zelf. Wanneer je tijdig aan iets begint, zal je zien dat je tijdig klaar bent en dat je tussendoor genoeg kunt ontspannen. De balans tussen inspanning en ontspanning moet dus in evenwicht zijn maar zoals iedereen wel weet is dit moeilijker gezegd dan gedaan!

    Jij spreekt ook over het voorstel om iedere schooldag af te sluiten met een moment dat voorzien is om het huiswerk te maken. Net zoals jou, ga ik hier volledig mee akkoord. Op zo een moment kunnen kinderen vragen stellen in de les wanneer ze iets niet begrijpen en nadien, thuis, kunnen ze meer spelen. Twee vliegen in één klap dus, als dat niet goed zou zijn!

    Na het volledig lezen van jouw mening, sluit ik me dus grotendeels aan bij jou en kan ik dus mijn eigen mening zeker en vast herzien!
    Liefs Deirdre x

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Deirdre,

      Bedankt voor je reactie!
      Ik ben blij dat mijn mening geholpen heeft om meer inzicht te krijgen in de stelling.

      Het is inderdaad waar dat je dit zelf grotendeels in de hand hebt. Ik ben het er dan ook mee eens dat er een goed evenwicht moet zijn, maar zoals je zegt is dat moeilijker gezegd dan gedaan. Vooral dan voor de kinderen die wat zwakker zijn. Juist zij 'verdienen' het eigenlijk om te kunnen ontspannen na al hun inspanningen. Volgens mij werkt ontspanning bij hun ook motiverend. Toch zijn het die kinderen die het minst kunnen ontspannen wanneer er te veel huiswerk gegeven wordt.
      Je mening heeft mij echter wel doen inzien dat huiswerk wel goed is om de kinderen te leren plannen. Ze leren namelijk dat ze meer kunnen ontspannen wanneer ze er tijdig aan beginnen, dus dat is iets positief.

      Toch blijf ik nog steeds bij mijn mening. Er mag dus huiswerk gegeven worden, maar de hoeveelheid moet minder. Vooral het voorstel om de schooldag af te sluiten met een moment dat voorzien is om het huiswerk te maken spreekt mij heel erg aan. Zoals jij zegt; "Het zijn twee vliegen in één klap".

      Groetjes
      Paulien

      Verwijderen
  3. Goed dat ik hier eens mijn hart kan luchten ivm dit onderwerp. Ik vind het ronduit verwerpelijk wanneer ik hoor en zie wat voor een rugzak jonge mensen met zich meeslepen. Leerkrachten geven maar opdrachten en huistaken. Zonder enige vorm van afspraak tussen de leerkrachten onderling, om tot een spreiding over te gaan, worden jonge mensen enorm belast, er rest hen geen vrije minuut meer om te ontspannen of tot rust te komen. Willen ze mee zijn dan moeten ze tot een stuk in de nacht werken, van hun weekends en vakanties blijft niets meer over willen ze hun opdrachten rond krijgen. Voor mij MOET het verplichte huiswerk dus dringend afgeschaft worden. Ieder student die het goed meent zal vanzelf wel zijn leerstof herhalen, bijwerken en instuderen zonder dat daar druk moet op komen.
    Bij mijn weten zijn weekends en verlofperiodes bedoeld om uit te rusten, om te ontspannen maar dit is zonder het Onderwijs gerekend. Wordt het niet tijd dat de verantwoordelijken wakker worden, dat ze eens tussen hun studenten komen, dat ze eens kijken wat er gaande is met veel jonge mensen. Zijn ze echt zo blind, of willen ze niet zien hoeveel jonge mensen er kampen met een burn-out of depressie, hoeveel studenten er op jonge leeftijd gedoemd zijn tot medicatie... Hoeveel jongeren stappen jaarlijks niet uit het leven omdat ze het niet meer aankunnen... De zware druk die het Onderwijs legt op die jonge mensen zal zeker niet de enige redden zijn maar het draagt er zeker toe bij. Ik vind het pedagosisch onverantwoord om jonge mensen, op de leeftijd waarop ze volop moeten kunnen genieten van het leven, op te stapelen met zoveel werk dat er niets meer overblijft. Als ik zie wat voor absurde opdrachten ze krijgen, waar ze dagen of weken moeten aan werken, stel ik me de vraag wat voor meerwaarde heeft dit voor hun verdere leven of voor de uitvoering van hun latere job.
    Kan er mij iemand uitleggen wat voor belang het Onderwijs en de maatschappij heeft aan jonge mensen die nu al uitgeblust zijn, die depressief door het leven moeten gaan en die op sommige momenten aan het eind van hun reserves zijn. Enkele superieure studenten kunnen dit misschien aan maar vergeet niet dat het voor het overgrote deel anders is.
    Dus dames en heren van het Onderwijs heb oog en oor voor uw jonge studenten, stop met het geven van al dit (zinloze) werk en laat hen ook een beetje genieten. Iedereen zal er uieindelijk wel bij varen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Is het niet de taak van het Onderwijs om jongeren geestelijk gezond te houden ? Dus stop metal dat huiswerk en zinloze opdrachten !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dag Paulien,

    Ik ben het eigenlijk grotendeels eens met je. Ik vind ook dat scholen de kinderen nu meer huiswerk geven. Kinderen hebben hierdoor minder vrije tijd en hebben meer stress om het huiswerk op tijd af te krijgen. Toen ik las dat je schreef dat je het goed vind dat men op het einde van de dag een moment in de klas zou invoeren om het huiswerk te maken, vind ik dat een goed initiatief. Zo kunnen de kinderen de vragen die ze hebben stellen aan de leerkracht en weet de leerkracht ook meteen welke kinderen het moeilijker hebben met het maken van huiswerk van bepaalde vakken. Zo kan die ook sneller ingrijpen als hij ziet dat het kind veel moeite heeft met een bepaalde taak.

    Groetjes
    Kiara

    BeantwoordenVerwijderen